На вниманието на МВР: Кредитни измами с безплатни екскурзии

https://crimes.bg/kriminalno/na-vnimanieto-na-mvr-kreditni-izmami-s-bezplatni-ekskurzii/156804 Crimes.bg
На вниманието на МВР: Кредитни измами с безплатни екскурзии

Робот кани по телефона от различни номера

Събират телефоните по време на събитието

С идването на хубавото време стартираха и първите събития, на които търговци лъжат възрастни хора със стоки или уреди, които да закупят на нереално високи цени. Страшното е, че за да ги получат, нищо неподозиращи пенсионери подписват договори за бързи кредити за хиляди левове.

Потърпевшите обикновено са се съгласили на безплатна екскурзия или просто на презентация, на която им пробутват ненужните и изключително скъпи предмети, предупредиха от платформата “Ние потребителите”. Един от примерите е Анка Дундина, която търси експертите за помощ: “Изпратиха ми SMS, че ще има презентация на продукти с включени подаръци в ресторант в град Съединение на 20 февруари. Реших да отида. На място имаше няколко добре облечени момчета, както и други посетители като мен. Представиха продукти и уреди за здравословно хранене и т. н. След края на презентацията раздадоха на всички присъстващи талончета, които са като лотарийни билетчета. Изтърках със стотинка и се появи надпис: “Честито! Спечелихте!”. След това ми дадоха ваучер с отстъпка за 1000 лв. После ни викаха поотделно, обясняваха ми някакви неща. Много се бях притеснила. Подписах някакъв договор и се прибрах. Сложих си очилата и започнах да чета. Осъзнах, че трябва да върна голям кредит, като посочената месечна вноска е около 160 лв. Аз съм с ТЕЛК-ово решение, мъжът ми също не е добре. Започнах да се чудя какво да правя”, казва в сигнала си до платформата г-жа Дундина и търси помощ как да се откаже от покупката, като кредитът є от 7000 лева да отпадне.

“Хората трябва да внимават първо за начина, по който се свързват с тях, за да им предложат подобна оферта, да разпитат откъде имат техните данни, за да ги поканят и да попитат какво се очаква от тяхна страна. Защото все пак организаторът не цели да подари безплатна екскурзия, а да ги убеди да присъстват на тези презентации, които са задължителен елемент от пътуването”, заяви пред “Труд news” основателят на платформата Габриела Руменова. Тя предупреди, че схемата се прилага и в други държави, като основната стратегия е да се ограничи възможността за адекватна реакция. “Събират телефоните, защото ако по време на презентацията те се почувстват притеснени или усетят нещо нередно, да нямат възможност да се свържат със свой близък. Те, намирайки се на тази презентация, вече са обработени и съответно са докарани до състояние, в което са склонни да сключат договорите за покупка. Но ако решат да проверят нещо, без телефони не могат”, каза още Габриела Руменова. Тя бе категорична, че организаторите на подобни събития нямат такова право. “Да не се хващат на трикове, че тази оферта е само сега и в момента. Или преди да отидат, да се поинтересуват какво точно ще им се предлага за продажба и да видят какви са средните цени на тези уреди”, посочи Руменова. Тя уточни, че поне два пъти в годината има такъв тип по-офанзивни кампании, като по-често се случва да канят възрастни хора на презентации в квартали, в които живеят.

При връщане на покупка

Имате 14 дни да уведомите търговеца, че желаете да развалите договора за покупка. Слез това имате нови 14 дни да я върнете, като оставите опция “преглед”, в противен случай търговецът може да откаже да приеме пратката. Снимайте товарителницата и я изпратете на търговеца като доказателство, че сте му върнали стоката. В 14-дневен срок той трябва да върне парите. Стоки по индивидуални размери не могат да се върнат. Договорът за стоков кредит следва да се развали автоматично с развалянето на договора за покупката, но е добре да предупредите кредитора.

Потърпевши се оплакват в социалните мрежи

Искат нереална неустойка

Недоволни от покупката си клиенти, свързали се с фирмата, от която на презентация са купили комплект прибори, успяват да се договорят за връщане на покупката. След няколко разговора с различни служители обаче, им е съобщено, че дължат неустойка от 440 лв., поради липса на пликчетата на ножовете. За това разказва Мариана Лазарова в една от сформираните групи в социалните мрежи на измамени и търсещи правата си потребители.

“Ние сме върнали ножоветe в оригиналните им 2 кутии, но просто загубихме пликчетата и използвахме други. Какво ще ни посъветвате да правим? Не знам по какъв начин начисляват неустойките, но според мен е безумно за няколко найлонови пликчета да се плаща толкова!”, възмущава се Мариана.

“Начинът, по който работят е абсурден. Още сънувам тази заблуда. Бива ли така да стресират хора, които нямат понятие в момента на събитието за цени и производител. И да не роптаят за това, че тук има група, в интернет страницата на магазина имат много лоши отзиви на хора, които са истински верни и тройно или четворно повече на други, които не смеят да пишат за това. С това, че връщат парите и анулират заемите, не могат да си изчистят лошото име”, казва друг потребител и съветва дори за смяна на личната карта. Други предупреждават за номерата, от които са притеснявани с покани за безплатните събития и уточняват, че се разговаря не с човек, а с изкуствен интелект, робот.

По време на пътуване

Мамят пенсионери с одеяла и масажори

 

Пътуването е с 45-местен автобус, в който върви търговията.

Мария Кехайова,
Труд news, Бургас

Има доста случаи, при които пенсионери са се оплаквали, че са ги измамили по време на много рекламирана екскурзия. Това съобщиха от институциите в Бургас. Последните случаи са били отпреди две години, но не е изключено и в момента подобни шарлатании да продължават.

С листовки, които буквално задръстват пощенските кутии, пенсионерите са канени на “прекрасни екскурзии” за един ден до Аладжа манастир, Жеравна или до замъка в созополското село Равадиново. Превозването ставало с 45 местен автобус, като по време на пътуването, вървели презентации за “евтини” масажори или електрически одеяла. Пенсионерите лековерно купуват предлаганите в автобуса стоки, които се оказват със стабилна надценка и не особено качествени.

Също в автобуса, по време на въпросната еднодневка екскурзия, организаторите предлагали допълнителни храни - сандвичи и напитки на много високи цени.

“В крайна сметка, се връщахме с празни портмонета”, жалват се ужилени от подобна екскурзия.

Екскурзиите са често до Рилски манастир и Боровец

Продават скъпи прахосмукачки, „лековити“ възглавници и дюшеци 

Пенсионери плащат 300 лв. за възглавница от 30 лв. и 1000 лв. за топматрак на стойност 100 лв.

Светлана Василева, 
Труд news, Благоевград

Фирми, които работят на ръба на закона, примамват пенсионери с безплатни еднодневни екскурзии до Боровец и Рилски манастир срещу подписването на договор за покупки на много скъпи уреди и вещи. Възглавници, които струват по 300 лева се пробутват на пенсионерите с обещание, че лекуват нерви, кръвно и шипове. Те вървят обаче с вълшебен матрак, който пък оправя опорно-двигателния апарат, ишиас и дископатии - за още 1000 лева. Ако пенсионерите нямат пари, стоката им се дава на изплащане срещу кредит, който на момента е уреден от красиви млади продавачи, които баламосват смаяните пенсионери. Зарибявката почва с покана в пощенската кутия, а после следват редица обаждания по телефона. Сбирките се правят в малки хотелчета, правят се демонстрации, пускат се клипчета на хора, които са се излекували. И който “клъвне”, подписва договор незабавно. Срещу това получава обикновена възглавница за 30 лева и топматрак за 100 лева. Вървежни са и скъпите прахосмукачки от по 2-3 хиляди лева, които се предлагат да се купят от старите за младите като безценен подарък или мопове на цени между 200 и 800 лв. Има и фирми, които ползват местни хора, обещават им добри пари, ако организират презентации. Местните намират домове, в които например да чистят пред потенциалните купувачи и след това на партита в хотели подписват договорите. Там се сервират питиета и хапки. Това е американска система на зарибяване на купувачи, която от няколко години се прилага и у нас.

Предлагат се всякакви стоки - от уреди за готвене, домакинска посуда, до обзавеждане. Пенсионерите разбират по-късно, че са попаднали на измамна схема, но от срам мълчат и не казват дори на близките си, а плащат скъпите заеми с високи лихви, които са взели.

Звънят по няколко пъти на ден

Презентатори смениха листовките с телефонни атаки

Даниела Фархи,
Труд news, Варна

Презентатори на всякакви домашни уреди зарибяват по телефона клиенти от Варна и по-малките общини в региона. Преди години масова практика беше разпространението на листовки по пощата с покани за участие в представяне на различни продукти, придружени с анонс за почерпка и томбола с подаръци. Обичайно презентациите ставаха в наети хотелски зали в града.

Сега листовките са заменени от телефонни обаждания от настойчиви непознати жени с добра дикция. Често събитията се рекламират по няколко пъти на ден от различни номера. Освен кухненски стоки, се предлагат и масажни възглавници и пособия с обещание за подарък смарт часовник. Посетила такава презентация варненка преди месеци сподели в социална мрежа, че наистина получила подарък, но той бил повреден, а за масажна възглавница за врата броила 120 лв. Преди две години пък няколко пенсионери от Варна и Аксаково бяха измамени на презентация на пловдивска фирма, че са спечелили подаръци от томбола, но трябва да подпишат договор, който всъщност се оказал за кредит. Част от ужилените успяха да анулират сделките с помощта на роднини.

И в момента “Икономическа полиция” работи по няколко сигнала на ощетени от подобни презентации, съобщиха от Областната дирекция на МВР.

Заблудени “инвеститори” инсталират програми за отдалечен достъп 

Международно разследване разкри мащабна измама с фалшиви реклами 

Използват снимки на Илон Мъск и други известни личности

The Guardian публикува в разследването си фалшиви реклами с Илон Мъск, с които се обещават бързи печалби.

Според Центъра за изследване на корупцията и организираната престъпност (ОССRР) общият размер на индустрията за онлайн измами си съперничи по мащаби с търговия с наркотици.

Мащабна схема е измамила хиляди жертви по света и е присвоила стотици милиони долара чрез фалшиви инвестиционни предложения с криптовалути, съобщи The Guardian след журналистическо разследване нa Центъра за изследване на корупцията и организираната престъпност (ОССRР), Швeдcкaтa тeлeвизия (SVТ) и oщe 30 мeдийни пapтньopи oт paзлични дъpжaви, сред които и българският сайт ВIRD. Разкритието е базирано на изтекли документи и показва вътрешните механизми на измамата. Разследването показва, че схемата е действала в Украйна, Грузия, България, Израел и Кипър, като са примамвали жертвите чрез фалшиви компании и измамни инвестиции. Мошениците са използвали реклами в социалните мрежи Facebook, Instagram и TikTok, представяйки се за официални криптоброкери и подправяйки логата на финансови организации. Според BIRD, измамниците използват фалшиви реклами в традиционни и дигитални медии, както и колцентрове, за да привлекат парите на заблудените “инвеститори”. В рекламите са използвани снимки на Илон Мъск и други известни личности. Жертвите на измамата са били убеждавани да инсталират програми за отдалечен достъп, след което парите им са изчезвали.

Според BIRD, измамниците използват фалшиви реклами в традиционни и дигитални медии, както и колцентрове, за да привлекат парите на заблудените “инвеститори”.

Според публикация на ОССRР между май 2022 г. и февруари 2025 г. грузинската операция е получила 35,3 милиона долара от над 6000 души чрез четири езикови отдела: немски, английски, испански и руски. В израелско-европейската операция журналистите са установили, че между януари 2021 г. и декември 2024 г. са изпратени над 247 милиона долара от почти 27 000 души от над 30 държави.

Експертите предупреждават, че общият размер на индустрията за онлайн измами е труден за оценка поради занижено докладване и различни дефиниции. Смята се обаче, че тя съперничи на търговия с наркотици по мащаб.

trud.bg

Коментирай

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.