Шофьорите вече ще карат с до 130 км/ч по магистралите – вижте всички нови мерки
Промените в Закона за движение по пътищата минаха на първо четене в парламентарната комисия по транспорта и съобщенията, като една от най-обсъжданите мерки беше намалена на максимално разрешената скорост на движение по автомагистралите от 140 на 130 км/ч . Решението е част от по-широка законодателна реформа, числената цел е намалена на безопасността по пътищата, затягане на контрола и намаляване на административната тежест .
„Очакваме между първите и вторите да бъдат четени мерки за допълнително прецизиране, за да имаме един наистина ефективен и работещ закон“, заяви председателят на комисията Кирил Добрев („БСП – Обединена левица“) след края на заседанието.
Строги срещу мерки превишена скорост
Освен ограничението на скоростта, депутатите подкрепиха въвеждането на по-високи глоби и санкции за шофьори, които карат с над 50 км/ч над допустимото . Новите текстове предвиждат и отнемат на шофьорска книжка при тежки нарушения .
Важен акцент в новите текстове е и въвеждането на измерване на средна скорост – нова практика, която първо ще бъде приложена на автомагистралите. Тя ще следва средната скорост на движение между две точки, вместо само в момента на преминаване на покрай камерата, което ще ограничи възможностите за заобикаляне на системата.
Доказателства от камери – вече и в съда
Министърът на транспорта Гроздан Караджов подкрепи предложенията и предоставя, че е време всички налични камери на държавните и общинските органи да бъдат използвани като официалните служби пред съда и пред контролните власти .
„Предлагаме разширяване на възможностите за контрол и към органите на местната власт – кметовете, които са упълномощени да следват за спазване на правилата за движение по пътищата“, уточни Караджов.
Нови винетки и европейски изисквания в цялата система
В друго направление парламентът разглежда и изменя в Закона за пътищата , които разглеждат въвеждането на еднодневни винетки за леки автомобили до 3,5 тона. Целта е да се даде повече гъвкавост на шофьорите и да се получат отговори на реалните нужди на пътуващите.
Наред с това, се приемат и европейските стандарти за еконорми , които ще влияят върху цената на тол таксите за товарните превозни средства.
Предложените промени използват и разширен достъп до данни от електронната система за събиране на пълни такси – освен НАП, Агенция "Митници" също ще получи достъп до информацията и снимковия материал от камерите , за да се засили контролът след отпадането на вътрешните граници в Шенген.
„След отпадането на контрола по сухопътните граници, често се случват камиони с чужда регистрация да преминат без да заплащат нужната тол такса. С тази Агенция „Митници“ ще може ефективно да санкционира такива случаи“, каза Николай Нанков от ГЕРБ-СДС, представител на един от вносителите на достъпа до законопроекта.
Променете ще влязат в сила веднага
Кирил Добрев обяви още, че предложените мерки относно ограничението на скоростта и санкциите за нарушителите ще бъдат въведени веднага след окончателното. Очаква се текстовете да бъдат приети на първо четене още в петък.
flagman.bg