Дребни контрабандисти успяват да прекарат по около 10 милиона незаконни цигари дневно през всеки от по-натоварените гранични пунктове у нас.Само на Капитан Андреево за едно денонощие поне 100 коли, 30 автобуса и близо 500 камиона вкарват нелегално у нас малки пратки папироси от 1 до 10 мастербокса.Това показват 3 експертни анализа, изготвени за МВР, ДАНС и финансовото министерство в края на миналата и началото на 2014 г., научи “24 часа”.Изчисленията сочат, че за година през всеки от по-натоварените гранични пунктове само от дребни и средни канали контрабандно влизат по около 300 камиона цигари с над 3 млрд. къса, а загубите за държавата от всеки от пунктовете е над 300 млн. лева. В анализите се съобщава още, че корупцията сред митничарите е масова, дават се конкретнисигнали за над 10 корумпирани служители,както и техните актуални тарифи, за да пропуснат камион, кола или автобус.Корупцията е повсеместна, а на много от пунктовете гранични полицаи и митничари са постигнали истинско разбирателство в този вид практики, предупреждават още специалисти.Заради тревожните данни експерти вече са дали становище на финансовия министър Петър Чобанов веднага да започне месечна ротация на възловите митнически пунктове Капитан Андреево, Калотина, Варна, Бургас, Русе, Видин, Гюешево, препоръчани са и други спешни мерки, които да ударят корупцията в митниците.В момента текат и разследвания срещу началници-смяна и други митничари, работещи на ключони пропускателни пунктове.Данни на експертите показват, че най-драстичен продължава да е проблемът с контрабандата на ГКПП Капитан Андреево, което не е изненадващо, защото това е и най-натовареният граничен пункт в страната.Според информацията и в момента действат неофициални твърди тарифи на митничарите, които вземат по 100 евро на автомобил, 500 евро за камион и 1500 евро за автобус, за да не ги проверяват щателно. Рушветът е най-висок за автобусите,защото там може да се превозва по-голямо количество незаконни цигари с много по нисък риск от залавяне. Причината е, че при проверка митничарите или полицаите няма как да докажат на кого са скритите някъде в багажните отделения незаконни папироси. Това значи, че дори и някой да бъде спипан с контрабандна стока, то той ще се измъкне безнаказано.Оперативни данни показват още, че през най-натоварения митнически пункт дневно преминават около 100 автомобила с по 2 мастербокса (м.б.) цигари, или около 200 м.б. Също за едно денонощие преминават приблизително 500 камиона с по 1м.б или 500 м.б. общо, и около 30 автобуса с по 10 м.б.-300м.б. Експертите изчислили, че уж най-дребната и незначителна контрабанда всъщност докарва дневно нелегален внос на 1000 мастербокса, което се равнява на един тир с цигари, или 10 млн. незаконни папироси на ден.Това значи, че количество като за 30 камиона се вкарва тайно месечно. Така отделно от големите и разработени канали на контрабандистите поне 1/3 от незаконната дейност, която източва бюджета, всъщност е в дребните играчи, които пренасят по-малко стока, но пък са много на брой.Ако се включат и организирани групи, които ползват за тайния внос камиони с тапи, количеството на контрабандата се увеличава около 3 пъти, категорични са антимафиоти."И това са изчисленията само на готови цигари. Тук не влизат като бройка суров тютюн и други тютюневи изделия, както и маркови стоки, хранителни продукти и т.н.", коментират полицаи и митничари, които разследват този вид незаконна дейност.Общата загуба на държавата и съответно печалбата на контрабандистите на тютюн и цигари продължава да е около и над 1 милиард лева годишно, категорични са експертите. Според разследващи обаче в последните 6 месеца има сериозно увеличение на дребната и средната контрабанда, както на папироси, така и на тютюн.Масовият контрабанден внос не може да се реализира на българския пазар, а голяма част от стоката поема към Румъния или към страни от Западна Европа. Най-използваните маршрути обикновено се осъществяват през Русе и Видин. Предпочитан е и един от пунктовете към Гърция. Интересно е, че дори в един от докладите на службите е отбелязано, че и дребни, и едрибандитиизбягватмаршрути презСърбиязаради завишения контрол от сръбските митничари и полицаи. Експертите, които наблюдават разрастването на дребната контрабанда в първите месеци на 2014 г., изразяват дори съмнение, че някои от трафикантите, вместо да се разследват, са изнудвани от органите на реда. Все пак в последните месеци има започнати разследвания срещу повече от 10 митничари, някои от които на ключови позиции на границите ни.Намаляват корупцията с месечна ротация Всички митнически екипи и смени на ключовите гранични пунктове да бъдат премествани всеки месец на ротационен принцип, за да се намали корупционният натиск. Това е едно от предложенията, които са направили експерти към финансовия министър Чобанов заради тревожните данни от последните месеци за контрабандата на цигари и други стоки.Идеята е местенето на екипите да обхване служителите на граничните пунктове Капитан Андреево, Калотина, Варна, Бургас, Русе, Видин и Гюешево. Идеята е на всеки 30 дни смените, които извършват митническия контрол по места, да бъдат подменяни, за да се намали до минимум възможността за договорени трасета, по които регулярно да се пренася незаконна стока.Експертите предлагат още и служителите от последващ контрол на същия ротационен принцип да започнат проверки на всички големи производители на цигари, алкохол, както и вносителите на горива и продукти. Идеята е тези изненадващи ревизии да се извършват заедно с мобилни групи.За да се свие потреблението на контрабандните цигари, митнически експерти настояват още финансовият министър да изпрати мобилните групи на оперативни проверки на големите заведения в София, Пловдив, Варна и Бургас. Тук екипите от един град ще се изпращат на ревизии в други населени места.Вкарват 50 пъти повече незаконен тютюнДребни и средни контрабандисти масово са започнали да внасят незаконно тютюн от арабските страни и Турция, а в последните 10 месеца незаконното вкарване у нас на тази сурова стока е скочило над 50 пъти.В последно време много от контрабандистите на цигари също се прехвърляли от внос на папироси към внос на тютюн, сочат данни на анализатори от митниците и МВР. Една от причините за разрастването на незаконния пазар на тютюн била заради факта, че на самите пушачи им излизало много по-евтино да си свиват сами цигари и в София, повечето големи градове е скочило търсененето на тютюн на нелегалния пазар.Освен това крайните клиенти започнали да предпочитат тютюн вместо готови папируси, защото така имали и по-голяма гаранция, че пушат наистина качествена съставка, а не някакви боклуци, с каквито са пълни фалшивите папироси, обясняват експерти. Друга основна причина за бума на този вид контрабанда била и по-високата печалба и по-ниски предварителни разходи за самите контрабандисти, разясняват още специалистите.Източник: 24 часа