Олигархът Прокопиев се е превърнал в емблематичен пример за свързаност между бизнеса, политиката и медиите в България
В обширен анализ от миналата седмица, поставящ акцент върху задачите пред новото българско правителство, престижното френско списание entreprendre.fr посочва, че за разлика от повечето европейски медии, които остават независими от своите мощни акционери, в България бизнесът, политиката и медиите всъщност са много тясно свързани.
Според изданието, най-емблематичният пример за това, е олигархът Иво Прокопиев, който е собственик на седмичния вестник „Капитал“, но упражнява контрол и върху мрежа от журналисти в повечето печатни и уеб медийни заглавия на България, включително в частните телевизионни канали bTV и Нова TV.
Според автора Анаис Ламарж, именно това обстоятелство му дава голямо предимство и го позиционира като един от олигарсите с най-голямо медийно влияние в България, отбелязвайки, че финансовият конгломерат на Прокопиев се състои от няколко свързани компании, с многобройни дялове в енергетиката, финансовите пазари, инвестициите, недвижимите имоти и, разбира се, медиите, чиито активи се оценяват на няколкостотин милиона долара.
Иво Прокопиев е даден и като пример как таблоидите, онлайн новинарските сайтове и телевизионните канали се използват от местните олигарси, за да упражняват влиянието си, да развалят репутацията на опонентите и да манипулират общественото мнение. В тази връзка се припомня, че през 2017г. бившият главен прокурор Никола Филчев публично е обявил опитите на Иво Прокопиев да получи съдействие от него, но отказът е довел до множество медийни атаки от медиите на Прокопиев срещу прокурора.
Същевременно е цитиран и авторът Куентин Жоаньо, който в статия, публикувана в блога Taurillon посочва, че според Асоциацията на европейските журналисти – България, 92% от журналистите признават, че работата им редовно е опорочена от форми на политическа и икономическа намеса.