Оказва се, че сириецът Омар Мохамад Али Аднан, който уби двама полицейски служители в Бургас, е прибрал 500 лв., за да превози 47-те мигранти с бракувания автобус.
Ден, след като се вряза с бясна скорост в полицейския автомобил на бургаското кръстовище „Трапезица“ и уби на място двамата полицаи Атанас Градев и Йордан Илиев, Омар бе задържан.
Веднага след бруталния сблъсък той бяга от местопрестъплението като хваща такси до жп гарата в Бургас. Там се качва на влак, а часове по-късно бива закопчан в Първомай.
Така и не става ясно как граничните полицаи, охраняващи гарата в Бургас, са допуснали Омар да се качи във влака, при положение, че имат и полицейски кучета.
Заедно с него бяха задържани и други двама сирийци, които според прокуратурата, са участвали в трафика на мигранти.
Като тартор на бандата бе посочен 49-годишният Абдулах Абдулахед, който от години живее и работи у нас. Според държавното обвинение той е човекът, който е закупил бракувания автобус от автоморга в Харманли.
Пред съда Абдулах призна, че е участвал в сделката с автобуса, но е категоричен, че не е бил начело на групата от каналджии. Тарторът, според адвокатите му, се подвизавал в Турция, откъдето давал заповеди по телефона.
Третият сириец, който бе закопчан и обвинен след жестоката катастрофа в Бургас, е 18-годишния Ахмад Муфет. Той също като сънародника си е бил въдворен в центъра за бежанци в Харманли преди месеци. Офейкал оттам два дни преди трагичния инцидент с двамата полицаи.
Ахмад се разкая пред съда и призна, че е участвал в трафика на негови сънародници, тъй като имал нужда от пари. Прокуратурата твърди, че именно той е човекът, стоял до шофьорската седалка и заповядал на Омар да натисне газта, когато пътят на автобуса бил препречен от патрулния автомобил.
Двамата трябвало да оставят нелегално пръкналите се в страната ни 47 сирийци в Ихтиман, откъдето други каналджии да ги превозят към Сърбия.
Така и не става ясно обаче защо се е наложило в гонката да участват полицейски патрули, а не са използвани мощните подсилени джипове „Рейндж Ровър“, които Гранична полиция получи преди година.
Омар, Ахмад и Абдулах бяха обвинени в умишлено престъпление.
Истината обаче е, че санкциите, които законът предвижда за каналджийство, са повече от смехотворни – от 1 до 6 г. затвор и глоба от 5000 до 20 000 лв.
Предвид факта, че полицаите Йордан Илиев и Атанас Градев бяха убити, най-вероятно и тримата сирийци ще се сдобият с максимално предвидените от закона наказания – 6 г. затвор.
От прокуратурата обаче повдигнаха и обвинение за умишлено убийство срещу шофьора Омар, тъй като той е натиснал педала на газта при вида на полицейската патрулка. Като негов съучастник и подбудител е обвинен Ахмад, който дал устна заповед полицейската патрулка да бъде помляна.
Омар е неграмотен и никога не е работил в родината си. Влиза нелегално в България през миналата година. Твърди, че родителите му останали да живеят в Адана – Турция. Той пък бил се захванал с каналджийство, за да устрои семейството си тук.
Както вече стана ясно, Омар е декларирал различна рождена дата пред емиграционните власти у нас при издаването му на документ за временно пребиваване. Бежанци от лагера в Харманли също са споделили пред разследващите, че Омар е поне на 18 години. Заради това от прокуратурата изискват справка от Сирия, а ако тя не дойде, реалната възраст на обвиняемия ще бъде установена чрез ДНК експертизи.
Възрастта му е ключова за държавното обвинение, тъй като ако той е пълнолетен, ще получи по-тежко наказание за убитите полицаи – от 20 г. затвор до доживотна присъда. Ако обаче наистина се окаже, че е непълнолетен, не може да лежи в пандиза повече от 10 г.
Оказа се, че Омар и Ахмад са били сред тарторите на сирийските бежанци в центъра в Харманли. Те участвали в няколко нападения над афганистанци. От държавното обвинение разкриха, че Омар често бягал и отсъствал от бежанския лагер, както и че при възникнал конфликт между чужденци и служители в лагера тази пролет заради нелегална търговия. Младежът участвал и в нападение над българите, атакувани с пръчки, ножове и метални боксове.
Източник: Уикенд