Разбира се, на заседанието не липсваха и представители на Зелените. Стигна се и до размяна на реплики с двата членове на еко организации от кръга на Тома Белев. За пореден път се чуха изтърканите искания за замяна на приетия проект с предложения от тях, който обаче не издържа аргументацията си и отпадна от надпреварата. Въпреки това, Петко Ковачев и Ивайло Хлебаров яростно защитаваха позицията си докрай.
Зелените не приемат настоящия вариант, включващ нов еднопосочен четирилентов път на изток извън дефилето с къси тунел и рехабилитиране на старата отсечка, която ще стане еднопосочна – само към Гърция. Еколозите обаче настояват през дефилето да няма абсолютно никакво движение с цел защита на защитените видове в района.
Така изложеното за пореден път предложение отново остави експертите безмълвни, защото първоначално именно тези екоорганизации около Тома Белев скандираха за еднопосочни пътища, единият от които да е през пролома. Сега това е приетият вариант и те веднага сменят мнението си, само и само да осуетят проекта в случая, че финансирането не отиде при тях, както е сега.
Приетият на това заседание вариант от началото се смята за най-рентабилен и безопасен. Рисковото старо трасе ще се разшири и ще стане еднопосочно, което ще намали рязко шансът за ПТП. Новият път също ще бъде безопасен, защото е нов, а и позволява развиване на по-висока скорост, но и достатъчна широчина. На еколозите бе дадено официално обещание, че всички строителни дейности ще са съобразени с флората и фауната в района.
Разбира се, където са Зелените, трудно може да се мине без пререкания. Областният управител на Благоевград Бисер Михайлов припомни, че в момента дефилето е един от най-рисковите участъци с голям брой жертви на катастрофи. „За област Благоевград проектът е изключително важен. От изграждането на магистрала „Струма“ ще има безспорни икономически ползи. Освен това ще се повиши много безопасността на движение. В дефилето става много катастрофи, при които загиват хора, а животът е безценен“, категоричен е той.
Еколозите пък му отвърнаха, че за това са виновни правителството, министерствата и „Пътна полиция“, които не си вършели работата, които само искали подкупи. Представителите на еколозите обаче се имат за по-вещи и от пътните инженери и за миг не се замислят, че ако провалят навременното реализиране на проекта, това ще коства на България 1 милиард лева!
Инж. Лазаров даде надежда, че е напълно възможно да бъде спазен срока за финализиране на проекта до 2020г., освен ако не липсват повече подобни спънки. Той уточни, че след доклада за ОВОС ще се състоят обществени обсъждания и тогава ще има пълна яснота да бъдещето на проекта и на този милиард.
Председателят на АПИ все пак е обнадежден, защото се е стигнало до някакъв консенсус. Засега няма информация Зелените да се привели в ход заканите си за съдебни дела, ако исканията им по проекта не бъдат уважени. За сметка на това еколозите не спират с лъжите си, които разправят на всеослушание.
По време на това важно заседание, те отново са прокламирали и са се опитвали да защитят своите добре заучени твърдения, за които вече никой не вярва, защото бяха оборени с експертни мнения и изследвания. Според тях, проектът за дълъг тунел, който те предложиха, е по безопасен и рентабилен. Забравят да споменат и че струва цели 1.2 млрд. евро, което не звучи никак рентабилно!
Втората лъжа е, че от Постоянния Комитета на Бернската конвенция обещали финансиране за техните идеи. Явно тук разчитат на невежеството на присъстващите, но отново удариха на камък. Това звено отговаря за спазването на евродирективите за опазване на дивата природа и просто нямам как да им финансира пътен проект. Най-безумното твърдение на Зелените обаче остава, че за катастрофите в Кресненското дефиле е виновна не инфраструктурата, а полицаите, които били корумпирани, пише trud.bg.