Ето какво предлага ПП "България може" на Кузман Илиев: Резолюцията от Учредителното събрание на партията

https://crimes.bg/index.php/vodeshha-tema/eto-kakvo-predlaga-pp-balgariya-mozhe-na-kuzman-iliev-rezolyuciyata-ot-uchreditelnoto-sabranie-na-partiyata-3/148091 Crimes.bg
Ето какво предлага ПП "България може" на Кузман Илиев: Резолюцията от Учредителното събрание на партията

Учредителното събрание на политическа партия "България Може" вече е факт. Неин лидер е икономическият анализатор и журналист Кузман Илиев в съпредседателство с Иво Русчев. 

Гражданското сдружение "България Може" се учреди в събота, вече официално и като политическа партия. Събитието се проведе в аулата на Университета на архитектура, строителство и геодезия. Събрани бяха 500 подписа на граждани с избирателни права по Закона за политическите парти, което прави Учредителното събрание законно. 

Новата политическа партия ще се цели в избирателите, които в момента не гласуват, поради липсата на алтернатива като ще предложи "модерен, пробългарски консерватизъм".

"Труд news" публикува Политическата резолюция на Учредителното събрание на ПП "България може" без редакторска намеса:

На основата на своите ценности, принципи и цели, в чийто фокус е защитата, укрепването и развитието на човешкото богатство на българската нация, ПП „България може“ ще работи за решаване на комплекс от обществени проблеми през призмата на обезпечаването на този приоритет.

1. Най-голямата стратегическа опасност за бъдещето на българската нация е демографската криза. Основна причина за нейното изостряне е липсата на адекватна подкрепа за българското семейство като основна градивна единица на обществото.

ПП „България може“ разглежда просемейните политики като ключов инструмент за постепенно овладяване на демографската криза и устойчиво нарастване на човешкото богатство на нацията. 

По-конкретно, в непосредствен план ще работим за: качествено подобряване на детското здравеопазване; развитие на услугите в подкрепа на отглеждането на децата, разширяване на данъчните облекчения, които да важат и за двамата родители на дете; увеличаване на максималната компенсация за жени в майчинство до навършване на двегодишна възраст на детето; изгодно кредитиране на млади семейства с опция за редуциране или цялостно опрощаване на дълга пропорционално на броя деца за закупуване на подходящо по размер жилище; предвидима данъчна среда и създаване на стимули за семейния и малкия бизнес. 

2. Жизнената демокрация и доброто управление са решаваща предпоставка за развитието на човешкия капитал. Това налага да се обърне неотложно внимание на колапса на представителната демокрация, изразяващ се в тежко компрометиране на демократичните изборни правила и на способността на институциите да осигурят тяхното спазване

За пръв път през последните 30 години е поставен въпросът за касиране на резултатите в голям брой избирателни секции. Нарушенията не само са повсеместни, но са извършвани с помощта на органи на властта и длъжностни лица. Контролираният и манипулиран вот достигна епидемични пропорции, унищожавайки последните остатъци от доверието в представителната демокрация. 

ПП „България може“ се обявява за следните незабавни мерки: въвеждане на активна регистрация на избирателите; прилагане на нов тип машинно гласуване посредством сканиращи устройства; създаване на регионални преброителни центрове с персонал от държавни служители; въвеждане на забрана за заемане на публични позиции за срок от 10 години за всички длъжностни лица, участващи в изборни измами.  

3. Политическите партии трябва да изразяват интересите на хората и да се грижат за тяхното добруване. Но видимата изчерпаност и безплодност на българската партийно-политическа система в нейния днешен вид поставя остро необходимостта от нейното дълбоко обновяване.

Българската партийно-политическа система е неспособна да изпълнява своите обществени функции дори на минимално ниво на ефективност. Днешните български партии, особено парламентарно представените, не само не представляват избирателите, но и провеждат политика, противоположна на заявленията и предизборните обещания. Нито партиите, нито лидерите им поемат отговорност за своето поведение и последиците от него. Властта се упражнява безотчетно и безконтролно. Парламентарната република се превръща във фасада, прикриваща преследването на користни ползи. Ако не се предприемат ефективни стъпки за оздравяване на парламентарната уредба, на дневен ред ще бъде поставен въпросът за търсене на друга форма на държавно управление.

 ПП „България може“ се обявява за конституционни и законови промени, които да въведат реална отчетност и отговорност на политическите партии за участието им в упражняването на властта, в т.ч.: задължително приемане на мандатната програма за управление на правителството от Народното събрание; ежегоден публичен отчет за изпълнението й и гласуването му в парламента; автоматична оставка на правителството при неприемане на този отчет; отговорен подход към подготовката и приемането на държавния бюджет, строг и ефективен контрол върху реалните финансови потоци на партиите и върху материалното състояние на политиците. 

4. Блокажът и завладяването на институциите води до преки негативни последици за бизнеса, домакинствата и за обществото като цяло.

С изключение на президента и част от местната власт, държавните институции са блокирали, не изпълняват обществено необходимите си функции и дори съдействат за начинания във вреда на обществото. Основната причина е тяхното завладяване от политическите партии, а чрез тях – от сенчести икономически кръгове. Особена тревога буди състоянието на съдебната система, ръководена от органи с отдавна изтекъл мандат, както и откровеното завладяване на регулаторите. След необмислените и тенденциозни промени в Конституцията бяха деформирани статутът и ролята на служебните правителства. 

ПП „България може“ предлага незабавно да започне открит разговор и да бъде сключен основан на доверието на обществото пакт за оздравяване на институциите. В него трябва да влязат: приемане на надеждни конституционни и законови гаранции за независимост и безпристрастност на институциите; ограничаване на лостовете за партийна намеса в тях; механизми за надежден публичен контрол, прозрачност и отчетност; безусловно възстановяване на стандартите за мандатност и професионализъм. 

5. Публичната администрация трябва да работи в интерес на хората и да допринася за решаването на насъщните им проблеми, но в днешната ситуация е подчинена предимно на партийни и корпоративни влияния. В редица структура тя е раздута, оценката на резултатите от дейността й е формална или пристрастна.

ПП „България може“ ще се стреми към: прекратяване на зловредната партийна намеса в държавната администрация и ограничаване на безпринципните политически назначения; строго прилагане на меритократичния принцип в държавната служба; преструктуриране на администрацията на основата на финансираните с европейски средства функционални анализи; регламентиране на стратегическото планиране и усъвършенстване на оценката на изпълнението; реално въвеждане на комплексно административно обслужване; оценка на възможностите за аутсорсинг на редица обслужващи и помощни административни дейности.

6. Крайно време е към здравеопазването, образованието, изкуството и културата да се отнасяме не като към сектори с остатъчно значение и обезпечаване, а като към ключови и взаимосвързани фактори за запазването и усъвършенстването на човешкия капитал на нацията. 

Проблемите в този план са до болка известни, но това, което трябва да се подчертае е следното. Лошото използване на парите за здраве и липсата на превенция и масов спорт правят българите най-болният народ в ЕС. Ние доплащаме 50 процента от лечението си, а злоупотребите с обществен ресурс са значителни. Дефицитът на кадри и застаряването в здравеопазването и образованието се превръщат във все по-трудно преодолима пречка за поддържането на качествените и количествените параметри на човешкия капитал. Липсата на акцент върху духовното здраве и развитието на културата убиват вярата и ограничават стимулите на българските семейства да раждат деца и да остават в родината. 

ПП „България може“ ще се бори на първо място за превръщането на здравеопазването, образованието, изкуството и културата в реален фокус на държавната политика и общественото внимание. Обръщаме внимание на следните акценти: приоритет на политиките за превенция и развитие на доболничната помощ; обоснованост и прозрачност на разходваните средства за здраве; обединяване на потенциала на културата и образованието при възпитанието на подрастващите поколения; уважение към културното наследство и превръщане на духовното богатство в първостепенна задача пред обществото; създаване благоприятна среда за развитие на всички форми на култура и изкуство - творческите и културните индустрии,  самодейността и читалищното развитие, подкрепа за усилията на българските семейства за израстване на талантливите им деца.

7. Проблемите в икономиката и публичните финанси засягат почти всички българи, но най-болезнено се отразяват на малкия, семейния и средния бизнес, чиято ефективна подкрепа би могла да предизвика комплексни положителни ефекти, в това число за укрепването на човешкия капитал на нацията. 

Българската икономика е отворена, поради което рецесията при основните ни европейски партньори, нарушаването на линията на доставки, скъпите енергоресурси и геополитическите рискове пред страната ни тежат на инвестиционния имидж и гонят местните и чужди инвеститори. Тече тревожен процес на затваряне на значителни мощности от страна на чуждестранни компании. Икономиката е „в клещите“ на недостига на работна сила и необоснованото автоматично повишаване на възнагражденията. Засилва се тенденцията към екстравагантни и необосновани предложения за държавна намеса в икономиката и публичните финанси.  

Особено тежко на малкия и семейния бизнес се отразяват административното бреме, излишната бюрокрация и постоянното покачване на данъчни-осигурителната тежест. Хронични проблеми са: липсата на надеждна правна защита на собствеността, нарастващата непредвидимост, породена от объркващи политически сигнали за вдигане на данъци, прагове и осигуровки, липсата на пълноценен диалог между социалните партньори и държавата.

ПП „България може“ смята за необходими следните стъпки:  повишаване на правната сигурност и на стопанската предвидимост чрез максимална прозрачност в работата на институциите, дигитализация и опростяване на административните процедури; реално облекчаване на административните тежести, включително въвеждане на принципа на  “мълчаливо съгласие” в работата на администрацията; предвиждане на  възможност за ползване на патентен данък от малкия и семеен бизнес; повишаване на прага на задължителната регистрация по ДДС на 200 000 лв.; прекратяване на практиката да се трупат дългове за покриване на социални разходи; „обществен договор” между партиите за предвидимост на данъчната среда и овладяване на политически мотивираните несъразмерни разходи и незабавно, още от бюджета за 2025 г. стабилизиране на публичните финанси.

8. Негативните процеси и рисковете в сектора „Енергетика“ и тяхното отражение върху домакинствата и бизнеса обуславят необходимостта от гарантиране на националния енергиен суверенитет.

На прага на зимата се наблюдава ярко изразен недостиг на електрогенериращи мощности поради безводие, неразполагаемост на ВЕИ, аварии, ремонти и решения за прекратяване на експлоатацията на ключови активи. Има опасност от несъстоятелност на „Булгаргаз“, застрашителна е задлъжнялостта на „Топлофикация София“, която заплашва ликвидността на енергийния сектор у нас.

ПП „България може“ предлага следните неотложни мерки: спешно въвеждане на дългосрочно двустранно договаряне на пазара на електрическа енергия, което да намали експозицията към спотовия пазар; приемане на нова дефиниция за енергийна бедност (включваща в цялост потреблението на електроенергия, природен газ, топлинна енергия, горива); прекратяване на несвойствените социални функции на енергетиката и поемането на социалното подпомагане от социалната система на страната; въвеждане на договори за разлики с ключови ТЕЦ, които да гарантират разполагаемост на мощности в моменти на недостиг на електроенергия; либерализация на пазара на природен газ, за да може „Булгаргаз“ да оперира изцяло на търговски начала и да се конкурира свободно; придобиване на „Топлофикация София“ от страна на държавата и концесионирането ѝ на стратегически инвеститор след конкурс; обективно и прозрачно разследване на спорни договори и аварии в системата на енергетиката.

9. Прекратяване на упадъка на българското селско стопанство, възстановяване на продоволствения суверенитет на страната и осигуряване достъп на хората до качествени храни родно производство.

Понастоящем аграрния сектор в страната ни преживява изключително трудни времена. Производителите търсят решения за редица проблеми, от работен процес (ограничаване на разходите за производство, обеми, дефицитът на работна сила, липсата на оборотни средства), през метеорологичните условия (засушаване, градушки, сезонност) до пазарна реализация (конкурентно ценообразуване, евтин внос, задоволяване на потребителски нужди с „късо” посредничество).

Разпределението на европейските финансови средства в страните членки на ЕС е неравномерно, а  действащата финансова рамка (основно по линия на директни плащания на площ) дава приоритет на зърнопроизводството  и потиска зеленчукопроизводството, овощарството, животновъдството и други нужни сектори. Увеличава се вносът и консумацията на плодове, зеленчуци и месо от други страни. Късат се аграрните традиции, затруднява се поколенческата приемственост, бита в селата умира, вътрешната миграция създава сериозни урбанизационни проблеми в градовете.

ПП „България може“ ще работи в следните направления: уеднаквяване в размера на безвъзмездното финансиране по европейските структурни и инвестиционни фондове; приоритетно догонващо финансиране за зеленчукопроизводители, овощари, животновъди и смесени производители; иновативни образователни програми, стажуване, работа на село, преквалификация; ефективно и ефикасно управление на обществените системи за напояване, ограничаване на водните загуби, бързи и улеснени процедури за водовземане и сондиране; прилагане на ефективни методи за напояван; подсигуряване на външни пазари, чрез активизиране на търговските ни представителства и посолствата ни извън страната; проактивна политика по облекчаването на производството на храни, париращи опасни регулации за сектора на първоначално (европейско) ниво. 

10. Икономическите, социалните и териториалните неравенства и диспропорции достигат драматични размери, правят все по-тежки условията за живот на хората и водят до обезлюдяване на цели райони. Това са процеси, които застрашават националната сигурност на страната и бъдещето на нацията.

Липсата на довеждаща инфраструктура и публичен транспорт на практика откъсва цели части от България, довеждайки до миграция към големите градове и областните центрове. Високата степен на централизация на публичните финанси и текущия механизмът на финансиране на местните власти създават прекомерна зависимост от централната власт, неефективно и непрозрачно бюджетиране и разходване на средствата, привилегироване на едни за сметка на други.

Това допринася за неравномерно развитие на отделните региони, липсата на конкуренция в добрите практики, загуба на инициатива и отдалечаване на хората от процеса на взимане на решения за проблемите, които непосредствено ги касаят. Хроничен е проблемът със задлъжнялостта на българските общини - бомба със закъснител, заплашваща възможностите за бъдещо благоденствие на местните общности.

ПП „България може“ ще работи за следните мерки: въвеждане на диференцирана минимална работна заплата за различните региони в България, която да отразява реалните нива на заплащане и производителност на труда; приоритетно изграждане на инфраструктурни проекти, които подобряват свързаността между Северна и Южна България; увеличаване на средствата на общините без промяна на данъчната тежест посредством преотстъпване на част от или на всички постъпления от конкретни преки данъци; по-голяма фискална автономност, но и въвеждане на по-строги правила за финансовата дисциплина на общините.

11. Външната политика, националната сигурност и отбрана, вътрешният ред и борбата с корупцията не са самоцел, а необходими условия за обществен просперитет и защита на живота, собствеността и достойнството на българите.

Добруването на българския народ и българските семейства зависи преди всичко от осигуряване на мирна и сигурна среда за живот. Днес въпросът за мира и войната отново заема централно място в обществения дневен ред, тъй като близо до България бушуват военни конфликти с потенциал за глобализиране. 

ПП „България може“ се обявява за политика на ненамеса във военни конфликти и за отстояване на нашия суверенитет като израз на отговорността на българската държава за защитата и сигурността на живота, благосъстоянието и спокойствието на българските граждани. България е естествен мост между Изтока и Запада и трябва да подкрепя диалога и културно-стопанския обмен между тях.  

България е нация на духа и словото, сред водещите по културен принос европейски страни, създала и предоставила на 400 млн. европейци кирилицата, носител на факела на словото и мира. В това си качество България може и трябва да е активен фактор за връщане към диалога, за дипломация и мирно решаване на конфликтите, особено на тези, които пряко застрашават териториалното, енергийното, икономическото и демографското оцеляване на нацията. 
Република България е пълноправен член на ЕС и НАТО. Но безличното, пасивно поведение в тези две организации тя се е превърнала от субект в обект на междудържавните отношения, от който нищо не зависи и който безропотно изпълнява чужда воля, без да формулира и защитава  собствените си национални интереси.

В този контекст особено значение отдаваме на позицията на ПП „България може“ по въпроса „Трябва ли България да влезе в еврозоната?“

Ние смятаме, че въпросът „лев или евро” е погрешно зададен. Правилната формулировка е „евро” или „лев, техническия обезпечен с евро”, което по същество означава и фиксиран валутен курс лев-евро. В ситуация, в която дефицитите в държавните финанси са постоянни, ние считаме, че най-голямата опасност е принудителната промяна на валутния курс, която ще обере поколения български граждани.

ПП „България може“ се обявява за следните стъпки: овладяване на разходите; стабилизиране на финансите и обществен натиск върху ЕЦБ за спазване на ценовата стабилност; съществено увеличение на количеството злато в резервите на БНБ; създаването на експертен съвет на високо равнище за бъдещето на валутните системи и мястото на България в тях.
ПП „България може“ ще отстоява провеждане на балансирана външна политика, основаваща се на равнопоставеност и взаимна изгода в междудържавните отношения с приоритетно отчитане на българския национален интерес. Предлагаме Държавната агенция за българите в чужбина да прерасне в Министерство за българите в чужбина, което да формулира, координира и осигурява работата с организациите на българската диаспора.

Смятаме, че предоставянето на българско гражданство и полагането на клетва за вярност към българската конституция да се превърнат в публичен акт. Българската армия е основен гарант за националната сигурност на страната. В последно време обаче тя е сериозно обезкървена откъм личен състав, изостава осигуряването с модерно въоръжение и бойна техника. Имуществото й се руши, разграбва и раздава. Бойния дух, патриотичното възпитание и вярата в нейните способности са на критично ниско ниво.

ПП „България може“ смята за необходимо: провеждане на нов стратегически преглед на отбраната и пълна ревизия на стопанисваните  казармени райони и военни обекти; приоритетно обезпечаване  на кадровия потенциал на армията, но не чрез рекламни кампании, а на основата на обмислена социално-икономическа и образователна политика; осигуряване на ново въоръжение и бойна техника, но съобразно реалните нужди и обективна оценка на параметрите, а не по политическа целесъобразност; стимулиране на българската отбранителна индустрия с акцент върху разработването и производството на собствени образци; възстановяване на системата за гражданска защита и на подготовката на населението.

Главна задача на МВР и подчинените му структури са опазването на обществения ред и гарантирането на сигурността и личната безопасност на гражданите и тяхното имущество. За ефективно изпълнение на тази функция ПП „България може“ ще работи за прекратяване на политическата употреба на професионалните и синдикалните структури в системата, за преустановяване на корупцията, безпринципните назначения и кариеризма, за справедлива и обоснована оценка на способните и съвестни професионалисти.

ПП „България може“ смята, че е крайно време да се премине от декларативна към реална борба с корупцията, особено по високите етажи на властта, с акцент върху превантивните мерки, включващи засилен контрол, максимална прозрачност и публичност в работата на институциите, дигитализация и опростяване на административните процедури. 

12. Един от най-тежките ни проблеми като общност и личности е загубата на вяра и унинието на българския народ. Това осакатява човешкото богатство и борбеността на нацията.  

ПП „България може“ подкрепя усилията на Българската православна църква и на другите религиозни общности за укрепване на духа и националното самочувствие на българите. Убедени сме, че обществото и държавата трябва да направят повече за засилване на духовните измерения на образованието и възпитанието. За това би допринесло и по-доброто познаване на религиите и духовните практики на различните общности. Това ще отвори хоризонта за разбирането на другите и ще благоприятства хармоничния диалог в обществото.  

„България може” ще полага всички усилия и ще дава принос за спазване на баланса между уважението към традициите, националната памет и историческата идентичност, от една страна, и откритостта към модерността, икономическото обновяване и технологичното развитие, от друга.  

trud.bg

Коментирай

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.