Оказва се, че картината на американския художник Джаксън Полък, която бе открита у нас при спецакция на ГДБОП и гръцките служби за сигурност под ръководството на Европол, е трябвало да стигне до Дубай, при укриващия се в Емирството хазартен бос Васил Божков.
Това е сензационната версия, лансирана от запознати от ъндърграунда. В случай, че платното се окаже оригинал, каквото бе заключението на тримата български експерти, то цената му може да достигне до 50-70 млн. евро.
Припомняме, че неизвестната творба на Джаксън Полък бе иззета от дома на столичен художник на 18 февруари. Той оказа пълно съдействие на разследващите след 24-часов престой в ареста. Творението е било съхранявано зад четирикрилен гардероб, прилежно увита в чаршаф.
Двуметровото платно е влязло в България няколко месеца по-рано през ГКПП Кулата-Промахон. Според твърденията, произведението е внесено от Гърция с микробус „Фолксваген Транспортер“, заедно с още две други картини, като всички платна са били с документи за произход.
Неизвестната творба на Полък, открита у нас, е нарисувана за холивудската звезда Лорън Бакол (1924-2014 г.) през далечната 1949 г., става ясно от написаното от художника послание на гърба на творението. Датата съвпада с 25-я рожден ден на актрисата, която през 1949 г. е сред най-големите звезди на американския екран. Четири месеца по-рано тя сключва брак с друга холивудска легенда – 25 години по-големият от нея Хъмфри Богарт.
Любопитното е, че на гърба на творението има и други знаци, най-интересният от които е подписът и печатът на румънския държавен глава Николае Чаушеску, разстрелян заедно със съпругата си Елена на 25.12.1989 г. от военен съд в Румъния.
Запознати с международното разследване твърдят, че графологичната експертиза е доказала, че подписът на Николае Чаушеску е автентичен. Така и не става ясно обаче кога точно и при какви обстоятелства платното попада при него. Предполага се, че след разстрела му, дъщеря му Зоя успява да изнесе нелегално от страната най-ценните картини на диктатора в Гърция, с посредничеството на футболния бос на „Стяуа“ Джиджи Бекали.
Според запознати преди повече от 20 години творението е било продадено на гръцки корабен магнат от Атина, който дори го реставрирал. По всяка вероятност платното е било откраднато заедно с други ценни произведения на изкуството от частен дом в Атина, тъй като до този момент разследването пази в тайна името на собственика.
Не е изключено въпросният баровец да не е подал жалба или пък грандиозната кражба да е пазена умишлено в тайна от Дирекцията за преследване на организираната престъпност в Гърция, за да не попречи медийният интерес на разследването.
Гръцките медии твърдят, че при спецакция на местните служби за сигурност, проведена на 18 февруари на о-в Крит и в Атина, са били арестувани трима гръцки граждани, разследвани като трафиканти на произведения на изкуството. Смята се, че гърците са изнесли картината на Полък, която е трябвало да бъде продадена зад граница. Според твърденията, те искали 10 млн. евро за платното.
Версията, разкрита от надежден източник обаче твърди, че платното на Полък е трябвало да стигне до хазартния бос Васил Божков, който в миналото е реализирал сделки с гръцки трафиканти на изкуството. Картината обаче нямало как да стигне до Дубай и затова била изнесена в София. Според плана платното трябвало да бъде изпратено в Емирството с частен самолет.
Мастит колекционер на картини споделя, че още преди месеци в София се заговорило, че Божков щял да продава картина на Джаксън Полък на музея в Абу Даби, но не обърнал внимание, тъй като мълвата му се сторила абсурдна. Той твърди, че творбата е била предлагана и на други родни богаташи, след като очевидно Божков се е отдръпнал от сенчестата сделка.
Тъй като бил предупреден, че платното се издирва от международните служби за сигурност и може да си навлече сериозни проблеми с властите в Емирството, Божков се отказал да купува картината и да я препродаде на музея в Абу Даби. До момента от родната прокуратура не дават информация за българските посредници, въвлечени в схемата с нелегалната продажба на неизвестната до този момент картина на Джаксън Полък.
Говорителят на СГП Десислава Петрова обяви, че към момента е установено, че стилът и техниката на творбата отговарят на тези на Полък. Извършеният флуоресцентен анализ, който показва точния химичен състав на цветовете сочи, че използваните пигменти са сходни с пигментите, използвани от американския художник в други произведения.
Разбира се не е изключено картината да е фалшификат, а не оригинал и това да е осуетило сделката. Според българските изкуствоведи работата е автентична, но те едва ли имат особени познания по случая. Знае се, че най-добри експерти са оценителите на „Сотбис“, които обаче обикновено прибират между 200 и 500 хил. евро за подобно изследване, което продължава няколко месеца.
Джаксън Полък се смята за най-великия представител на абстрактния експресионизъм. Той е роден през 1912 г. в американското градче Коди, но си отива твърде рано от този свят – загива в автомобилна катастрофа на 44 години, след като шофира автомобила си в нетрезво състояние. Приживе художникът се радва на значим успех и слава. От друга страна предпочита усамотението и страда от нестабилна психика.
През 1945 г. се жени за колежката си Лий Краснър, която в последствие оказва важно влияние върху творчеството му и допринася за посмъртната му слава. Картината на Джаксън Полък „Номер 5 1948“ бе продадена на търг за 140 млн. долара и дълго време държеше рекорда за най-скъпата картина в световен мащаб. През 2000 г. животът на художника става тема на филм, носещ името му, режисиран от Ед Харис.
Източник: Уикенд, crimesbg.com