Именно преминаването на магистрала "Струма" през него със своя нов лот събуди за пореден път недоволството на Зелените, което е на път да доведе до милиард лева загуби за страната ни. Проектът за нов път през дефилето трябва да бъде реализиран до 2018г., а забавянето идва от оспорването на предложените варианти от екологичните организации в кръга около Тома Белев.
Фактите са категорични - 100 души са намерили смъртта си в катастрофи, най-често челни удари, в този участък на смъртта през Кресна. Зелените обаче сякаш се интересуват повече не от защитата на живота на хората, отколкото на животните, които живеят в района. Проблемът е, че зад техните екологични искания прозират користни цели, свързани с желанието да се реализира точно техния проект за участъка на трасето, от който да приберат "едни пари".
Преговори с цел постигане на консенсусно решение и стартиране на проекта се водят от няколко месеца, а засега за златна среда се определя т.нар. "източен вариант", който изглежда най-възможния изход от заплетената ситуация. Идеята му е да се постигне спасяване както на човешкия, така и на животинския живот, за да се задоволят и исканията на Зелените и да спрат с протестите.
Източният вариант предвижда в посока Гърция движението да се осъществява в двете ленти на стария път, който създава множество предпоставки за ПТП, а в обратна посока да се изгради ново трасе, което да заобикаля дефилето и да се изкачва към Кресненското плато. По този начин трафикът ще се раздели на две половини, което не само ще го облекчи, но и ще намали броя на преминаващите коли, които са реална опасност за фауната в района.
В момента върви прединвестиционно проучване, което трябва да бъде последвано от оценка за въздействие върху околната среда. Все още е възможно през декември и януари да се проведе публично обсъждане и проектът да успее да влезе в график. Това ще е най-тежкото магистрално строителство - по-трудно от Витиня заради скалите и голямата денивелация, пише 24chasa.bg.
Според експертите, занимаващи се с проекта, вече са безвъзвратно загубени едни шест месеца, прекарани в спорове със Зелените. В действителност обаче, проектът за подобряване на инфраструктурата е зациклил още от преди 20 години и уж трябваше да е готов за Олимпийските игри в Гърция през 2004г., но все още е само на хартия.
Еколозите отхвърлиха проекта за трасе на два етажа, но сега министър Лиляна Павлова оповести, че най-вероятният консенсус е именно "източният вариант". По думите й, е постигнато разбирателство с всички от Зелените, които се занимават с проекта, освен с двама. Представителите на природозащитниците са склонили и заради предложението да се изградят и проходи и тунели за животните, както и заграждения за птиците.
Все пак предложеният вариант би бил приет като компромисен от еколозите, защото тяхната основна цел е да изведат движението изцяло от Кресненското дефиле, а за целта трябва да се изградят не едно, а две трасета, което противоречи с плановете на правителството. Според проектанти, това би струвало още 300 милиона евро, които няма как да бъдат отпуснати.
В момента Камарата на строителите готви становище, с което да защити "източния вариант" пред Европейската комисия. “Ще направим всичко, което ни кажат еколозите. Ще направим проходи за животните, тъй като те слизат по ската, за да пият вода от реката. Ще предвидим заграждения за птиците, тях ги убиват тировете”, обещава проектантът Йордан Прашанов.
С този последен проект ще трябва да се извърши доплащане от бюджета на стойност 100 милиона лева. Това ще наложи изграждането на близо 20 км нов двулентов път, няколко виадукта и няколко къси тунела, най-големия с дължина около 1,6 км. А предложеният от Зелени "дълъг тунел" би струвал близо 1,5 млрд. лева, което е непосилна и нерентабилна сума.