Около 60% от българите започват да пестят от разходите си заради задаващата се икономическа криза. Това обяви Добромир Живков от MarketLinks в предаването Money.bg. В ефира на телевизия Bulgaria On Air той заяви, че тези потенциални изменения ще се проявяват с пълна силна през следващите месеци.
На фона на тези данни, той обяви, че последните години българският потребител увеличи разходите си за потребление на определени стоки и услуги, като в някои категории този ръст бе над 10% .
Но сега започва период на свиване на потреблението. Една четвърт от българите са категорични, че следващите месеци ще свият потреблението си. 34% са склонни на подобни мерки, а 11% заявяват, че не планират нещо подобно.
Половината от българите се страхуват за работните си места, а 86% са убедени, че предстои тежка финансово-икономическа криза.
Секторите туризъм и ресторантьорство са най-застрашени от спада в потреблението. Разходите за посещения на ресторанти ще намалеят с 25%, а тези за туризъм с 29%.
Резултати от отчетените потребителски нагласи сочат, че българинът е склонен да пести от всичко, включително от покупката на безалкохолни напитки, някои алкохолни напитки и някои храни и добавки, перилни препарати, тютюневи изделия
Около 16% ще бъде спадът на разходите за покупка на храни, а на безалкохолни напитки ще падне с цели 23%.
Телекомуникационните услуги са това, от което българинът не е склонен да се откаже дори по време на криза.
Данни от проучването сочат, че се очаква сериозен спад в разходите за на дрехи и обувки - над 40%.
Една пета от българските потребители заявяват, че няма да променят начина си на живот. Отложено потребление, т.е. отлагане на покупката на жилище, автомобил, мебели и ремонт е друга тенденция, която се очертава идните месеци, пише БЛИЦ.