Срещу 10 000 евро българските автоапаши си купуват устройство за подкарване на всякакви коли. За това алармират полицаи от сектор "Престъпления, свързани с МПС" в СДВР и разкриват още от престъпната схема.Атрактивните уреди се продават в интернет, но не всеки има достъп до подобен вид "сайтове за пазаруване". Крадците, които не успяват да се свържат с продавача, използват услугите на "оторизиран" посредник, който също е от местните криминални среди. Безценните джаджи се доставят от куриерски фирми на посочен адрес.Полицаите често залавят такива пратки. В колетите дори имало и разяснителен видео клип с нагледни инструкции как се отваря и подкарва чуждата кола. Столичните криминалисти попаднали на подобен урок по плячкосване на луксозен джип. На кадрите ясно се виждало че автомобилът е от България, а "учителят" бил със скрито лице и говорил на английски.В тайните сайтове може да се купи и куфар с инструменти за отваряне на всякакви автомобили. Цената му е около 3000 евро.Според данни от службите най-добрите производители на специалните устройства са руснаци. Но в последните години българи също започнали да майсторят подобни универсални "ключове". Сдобият ли се веднъж с подходящата джаджа, автокрадците могат подкарат всеки автомобил.Схемите за крадене на коли са две - с проста отвертка или със специален чип. Но задължително първо се вади ключалката на вратата с уред, наподобяващ тирбушон.След това при първия метод специалното устройство се вкарва в тестербуксата, за да излъже компютъра на колата, че е вкаран истинският ключ. След това колата може да се запали с обикновена отвертка в стартера.При втория вариант уредът "взема" кода на колата и предава информацията на специален чип. Той се залепва на пластмасов ключ, който се пъха в стартера. Един чип може да се използва за кражбата само на един автомобил. Затова автоджамбазите се запасявали с няколко - по 100 лева всеки.Според неофициални данни от полицията средно по 5-6 автомобила изчезват на денонощие в София. Статистиката сочи, че 70% от откраднатите автомобили в София по-късно са намерени. Тази година хит сред апашите са автомобили нисък и среден клас - "Ауди", БМВ и "Фолксваген". Най-често плячката се разфасова в депа извън София и с частите се зареждали автоморги. Там се премахват всички идентификационни номера. Така трудно може да се докаже, че частите са от крадени коли.