Или как да имаме здравословни отношения на работа - съвети от психотерапевт и експерт по управление на екипи в новия епизод на „Уменията на 21-ви век"
Осем часа на ден: времето, което прекарваме на работа, е значителна част от живота ни. А влиянието на средата, екипа и отношенията с колеги или ръководители често надхвърля чисто професионалните рамки. В новия епизод на видеокаста „Уменията на 21-ви век" Лидл България събира за разговор психотерапевта Детелина Стаменова и преподавателя по управление на екипи и организационно развитие Явор Янкулов. Темата е как да създаваме дълготрайни и здравословни взаимоотношения на работното място и кои са уменията, които ни помагат в това. Гледайте целия епизод в канала на Lidl Bulgaria в YouTube.
На кое място по важност бихте поставили общуването в една бизнес организация?
Детелина Стаменова: Почти веднага след професионалната квалификация. Никое професионално умение не може да бъде видяно и оценено, ако не можем да го комуникираме подобаващо.
Явор Янкулов: Способността да общуваме е сред изключително важните умения, а хубавото е, че те могат да се научат и развият.
Какво представляват устойчивите взаимоотношения?
Явор Янкулов: Ако изходим от корена на думата, основният смисъл на устойчивите взаимоотношения е, че те трябва да устояват на различни промени. Независимо дали днес аз съм ваш мениджър, а утре вие се развиете и станете мой ръководител, важното е нашите отношения да устоят на тези промени. Те разбира се, ще се променят, но устойчиви са именно тези взаимоотношения, които са добре изградени и непрекъснато развиващи се. В основата им стоят споделените цели, споделените ценности и общите разбирания за добро и лошо, правилно и погрешно.
Кои са основните умения, които човек трябва да развие, за да има ефективни взаимоотношения?
Детелина Стаменова: Асертивност. Макар че когато околните не знаят как да я приемат, това се превръща във феномена на „старите войници", при който всяко различно мнение започва да се наказва. Нашата среда е такава, че децата в училище, а и често вкъщи, не са подканвани да имат мнение, а когато имат, то се санкционира. Мисля, че за разлика от нас, от поколението Z не само ще искат да бъдат чути, но и ще настояват това да се случи и тяхното мнение и права да бъдат признати.
Явор Янкулов: На Петър Първи приписват фразата „Искай малко, говори кратко, отивай си бързо". Това е хубава предпоставка за развитие на добри взаимоотношения: да говорим кратко, да искаме малко и да ценим и времето на другите. Към него бих добавил и още едно умение, което можем да удвоим по важност: умението да слушаме.
Съществуват ли златни правила за успешни взаимоотношения?
Явор Янкулов: Да, отново ще подчертая основното умение за слушане. Повечето хора слушаме, за да хванем паузата, в която да се вмъкнем и да кажем своето мнение, позиция или гледна точка. В организациите напоследък това е доста пренебрегвано нещо, макар да присъства в повечето обучения по меки умения.
Детелина Стаменова: Основно правило в общуването е то да е починено на някаква логика. Трябва да съществуват идеи, около които сме обединени, да имаме обща цел. Това спомага за комуникацията помежду ни - тогава дребните проблеми могат да бъдат видени спрямо по-голяма и ясно зададена цел. Друго правило за мен е да осъзнаваме нуждата от общуването. Не просто да знам какво искам да споделя, но и защо точно сега. Комуникация не съществува, ако аз говоря, просто за си да кажа. Съществува, когато говоря така, че другият да ме разбере.
Какво прави един екип сплотен и ефективен?
Явор Янкулов: Засмях се, защото най-силно сплотява общият враг. Казвам го донякъде шеговито, но това е единият принцип. Дефиницията за екип е поне двама души, които имат помежду си поне една общата цел и които работят в синергия: общият резултат е повече от това, което всеки един от тях би постигнал поотделно. Тази синергия е в основата на екипа. Хора работят заедно, за да постигат повече, отколкото могат поотделно. Чудесно е, ако между тях има доверие, но не бива да се преекспонира това, че трябва безрезервно да се харесваме, да си имаме доверие и да поддържаме чудесни личностни отношения. Доверието от гледна точка на професионалната среда е да вярваме, че другият ще свърши качествено и навреме своята част от работата. За мен това е по-важно, отколкото да се познаваме, да сме си симпатични и след работа да излизаме на по чашка.
Детелина Стаменова: „Доверие" е хубава дума и към нея бих добавила думата „уважение". Имаше една известна реплика през 80-те: „Събрали сме се тук, за да работим, а не за да се обичаме", която обикновено бе началото на всеки голям конфликт. Уважението, разбира се, не значи „обичане", означава да зачитам твоето пространство, твоите граници, ангажиментите, които съм аз поел и съответно ангажиментите на другите. Важно да има равнопоставеност и липса на фаворитизиране, както и стимулиране растежа на индивида, неговото себеизразяване. Важно е още да има търпение и пространство, защото често не знаем през какво минава другият точно в този момент.
Още за правилата на устойчивите взаимоотношения, как да ги градим и как да ги поддържаме, вижте в еп. 13 от „Уменията на 21-век". Открийте още интересни теми за личностно развитие в YouTube канала на Lidl Bulgaria.
За видеокаста „Уменията на 21-ви век":
Образователният видеокаст „Уменията на 21-ви век" е продължение на успешната вътрешна програма за обучения в лични, социални и граждански умения, която се провежда сред служителите на Lidl. Той осигурява платформа за разговор по важни за личностното развитие и израстване теми. Водещи на видеокаста са двама експерти от HR екипа на Lidl - Александрина Николова и Александър Стоичков. В разговори със специалисти в различни области те обсъждат актуални теми като медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други.
За гостите:
Детелина Стаменова е психотерапевт, TEDx лектор, бивш главен редактор на Cosmopolitan България, автор на редица статии за личностно развитие и член на Дружеството на психолозите в България.
Явор Янкулов е доктор по икономика, доцент в УНСС и има над 20 години опит в управлението на екипи в български и мултинационални компании. Автор е на програми за обучения по мениджмънт, комуникации, управление на промяната, мотивация и управление на екипи.
За Лидл България:
Lidl е най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа. Част e от немската Schwarz Gruppe и присъства в 31 държави. В България Lidl стартира своята дейност през 2010 г. Днес компанията има 138 магазина в 58 града и над 4000 служители. Предимствата на специфичния бизнес модел, широката гама продукти с оптимално съотношение качество-цена и въвеждането на редица иновативни практики и модели, наложиха Lidl в България като смарт дискаунтър, предлагащ високо качество на добра цена, и компания, която подхожда честно, отговорно, с мисъл и грижа за своите клиенти, служители и партньори.