„ПАН(де) МИЯТА - как изми Питър Пан от детската игра?“ е изследване, направено от младия педагог и изследовател Яница Маринова. Яница опитва да очертае проблемите, които децата срещат по време на локдауните заради COVID-19.
„Всички ние бяхме в социална изолация още от миналата година. Това провокира в мен да тръгна към различни изследователски полета“, споделя пред БНР Яница.
Социалната изолация и прехвърлянето ни в дигиталното пространство роди редица проблеми, които играят основна роля и в заглавието на изследването. То обхваща деца в предучилищна възраст и е обхванато сред родители, педагози и директори.
„Първите дефекти се проявяват във физически план. Децата не могат да изразходят енергията си само в една стая. Голяма част от децата, които се връщат в учебните заведения, са силно емоционално стресирания. Резултат от дигиталното стоене вкъщи е стремежът им бързо да консумират информация. Промениха се навиците на децата - хранене, обноски, самостоятелно хранене. Децата все по-трудно се фокусират върху една задача“.
Къде се коренят проблемите?
„Проблемите настъпват на три нива. На микрониво - родителят трябва да обясни какво се случва на детето, липсата на другите и средата е първият проблем. Следващият е на мезо ниво - аз и другите ми близки, защо не се виждам с приятелите си, с баба и с дядо. Третото ниво е микро - трябва да обясним на децата какво се случва в обществото, което влияе на детето“.
Да намерим правилния, здравословния начин да общуваме с децата си по време на пандемия е дълъг път, който сме длъжни да извървим като общество, казва още Яница. Точна рецепта няма.
„В общуването с децата сме длъжни да намерим онзи аспирин, който ще енергизира нашите отношения с децата ни и ще направи комуникацията ни успешна. Пътят е завръщане към връзката ни с природата. Имаме нужда от спокойствие“.