Самото ПТП не е било тежко
Изясни се причината, довела до катастрофата на АМ „Струма“, която е без аналог по брой на жертвите през последните десетилетия не само в България, а в цяла Европа.
Това стана ясно от думите на Бисер Михайлов в предаването „Лице в лице“ по Би Ти Ви, който е водещ прокурор на разследването на случая.
„Македонските власти ни предадоха огромен обем доказателства, като ДНК проби от роднини на загиналите. Това позволи на българските разследващи много бързо да изготвят ДНК експертизи, което пък позволи тленните останки на загиналите да бъдат освободени и да бъдат транспортирани в Република Северна Македония“, заяви Михайлов.
Той отбеляза, че са били идентифицирани всички 45 жертви.
Михайлов уточни, че според заключението на техническата експертиза няма никакви следи от взривни вещества или туби с бензин в автобуса. Припомняме, че такива версии набираха скорост в първите часове след тежкия пътен инцидент.
Прокурорът определи като изключително нелепа версията, появила се в някои медии, че в автобуса е имало заготовка за производство на наркотици и подчерта, че дори не си струва да я коментира.
Мариан Маринов, който е водещ следовател отбеляза, че няма противоречия между показанията на оцелелите. Той допълни, че разказите им подкрепят много добре събраните доказателства от вещи по отношение на механизма, по който е настъпило ПТП-то, запалването и мястото на пожара.
Той добави, че е извършен щателен оглед на мястото от вещи лица. Автобусът е вдигнат и е огледан основно.
От думите му стана ясно, че парчето мантинела е било вътре в автобуса на мястото, на което е бил резервоарът. Това дава отговор на причината за пожара.
В задната част на превозното средство са били открити туби с дизелово гориво, които се използват за парното му, но огънят не е стигнал до тях.
„Двигателят е абсолютно здрав, може да работи. Беше установена причината за пожара, начинът за неговото разпространение“, каза следователят. Той обаче категорично отказа да разкрие повече подробности.
„Автобусът е 18 тона и е отнесъл мантинелата както бръмбар сламка. Самата катастрофа не е тежка, ако не беше възникнало запалването. Ако го нямаше запалването, никой нямаше да пострада.5-10 метра мантинела беше се сгънала вътре на охлюв. Тази мантинела нямаше как да бъде удържана, дори да е била хваната със 100 болта. Тя разрушава резервоара, който е пластмасов и са възникнали искри.Пожарът се е разгорял бързо, това е създало в салона задимена среда. Оцелелите пътници също са се задушавали, но са успели да скочат от задното стъкло. Тези, които са успели да скочат...не са успели“, посочи Мариан Маринов.
Михайлов побърза да уточни, че разследването все още се намира в начален етап.
До момента е събран огромен обем доказателства, но все още не може да става въпрос за обвинителен етап.
„Имаме работна теза, която гласи, че към момента има начални данни за виновно поведение на водача на автобуса. В отговор на въпрос прокурорът каза, че според него водещата теза е, че за трагедията е виновен шофьорът, въпреки че отново подчерта, че разследването е в начален етап.Събрани са всички експертизи, но делото може да се забави, тъй като може да има искане за международна правна помощ“, отбеляза Бисер Михайлов.
В заключение следователят Мариан Маринов отбеляза, че дори и при липсата на маркировка, водачът е длъжен да следи пътя и да съобрази скоростта с пътната обстановка. Той трябва да се движи с такава скорост, че да не създава предпоставки за произшествие, пише blitz.bg