Блокадите на АМ „Струма“ – кой стои зад 20-годишните забавяния?

https://crimes.bg/index.php/analizi/blokadite-na-am-struma-koy-stoi-zad-20-godishnite-zabavyaniya/165342 Crimes.bg
Блокадите на АМ „Струма“ – кой стои зад 20-годишните забавяния?

Трима екоактивисти с кратък политически мандат са сочени за виновници за задръстванията и многобройните проблеми по пътищата, пише БГНЕС.

Два билборда, разположени на ключови места по трасето на АМ „Струма“, привличат вниманието към имената и лицата на Андрей Ковачев, Тома Белев и Борислав Сандов – всички членове на „Зелено движение“. Партията участваше в коалицията „Демократична България“, но по-късно я напусна. Сандов бе министър на околната среда в кабинета на Кирил Петков, а Белев заемаше пост заместник-министър. Надписът на билборда е категоричен: „За задръстванията благодарете на тях“.

От повече от две десетилетия тези трима, чрез съдебни и административни хватки, блокират довършването на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле. На 16-километровата отсечка са загубени 74 живота, над 400 души са пострадали, а щетите за държавата и обществото се измерват със стотици милиони левове.

Кресненското дефиле е синоним на дупки, опасни участъци и задръствания, а държавните усилия да се подобри инфраструктурата години наред срещат съпротива от страна на зелени неправителствени организации.

От 2004 г., когато магистралата трябваше да е готова, еколозите са водили над 50 дела срещу проекта в различни съдебни инстанции – почти винаги без успех. Въпреки това, продължаващите блокади отложиха завършването му с почти 30 години – очаква се най-рано през 2029-2030 г.

За да избегнат преминаването през Кресненското дефиле, екоактивистите настояват трасето да бъде изместено по склоновете на Пирин. Въпреки че пътят ще бъде с три ленти и аварийни отбивки, недоволството остава.

Любопитно е, че именно тримата активисти подкрепяха идеята за тунел с две тръби по 16 километра, изкопаван от швейцарска компания, на стойност 2 милиарда евро. Специалисти обаче предупреждават, че строителството на тунел в най-сеизмичната зона в Югоизточна Европа е сериозно предизвикателство и потенциално опасно.

Само през последната година, тримата и свързаните с тях организации са завели 14 дела срещу държавни институции, сред които Агенция „Пътна инфраструктура“ и Министерството на околната среда.

Повечето от тези жалби обаче са отхвърлени от съда.

Зеленият натиск не се ограничава само до АМ „Струма“. Подобни спирачки има и при проекти като магистрала „Черно море“, тунелите „Шипка“ и „Петрохан“, газовата диверсификация, зимния туризъм, язовири и ПАВЕЦ „Чаира“.

Вторият билборд, без посочен автор, се намира в Гълъбово, област Стара Загора, и заедно с първия е разположен в частни имоти.

Източник: https://frognews.bg/

Коментирай

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.